З келихом у наплічнику, або нові види туризму в Україні

Тетяна ЗАНЬКОспеціально для "АС"

Подорожування до різних закутків світу приносить туристам чимало вражень. А для тих, хто любить вино і все, що з ним пов’язано, найкращий відпочинок - це так званий енотуризм, чи то пак винний туризм. І це йдеться не тільки про звичайне дегустування різних вин, а мається на увазі вникання у процес виноробства, його технології та історії виникнення у конкретному регіоні світу.

 

Коротка історія

Винний туризм - це доволі молодий вид подорожування, але який стрімко набирає популярності у всьому світі. Історія виникнення такого туризму сягає 50-х років минулого століття, коли один з найбільших французьких виноробів спробував підвищити збут своєї продукції, створивши новий маршрут - так званий винний шлях, що пролягав через виноградний субрегіон у Франції Кот де Бон (AOC La Côte de Beaune). Саме там на пологих схилах із вапняковими грунтами росте витончений виноград сорту шардоне. Сьогодні енотуризм - це не просто прогулянка винними шляхами, це і уроки дегустування, прогулянки винними погребами у товаристві сомельє та істориків виноробства. Крім того, вже існують винно-гастрономічні тури, які поєднують не одну країну. Є надія, що до світового винного та гастрономічного туризму долучиться і український, який сьогодні перебуває більше на стадії самоініціатив місцевих громад та виробників.

 

Нові види туризму

Винний, як і гастрономічний туризм - це один із нових для нашої країни напрямів, розвиток якого не тільки сприятиме притоку додаткових коштів, а й популяризації нашої країни та її культури у світі. Крім того, популярність таких турів не прив’язана до пори року, що дозволить заповнити окремим регіонам період «не сезону». Якщо окремо говорити про економічну складову, то Італію, зокрема, всесвітньо відомі вин-ні регіони П’ємонт, Тоскана, Сицилія тощо, щорічно відвідує тисячі «винних» туристів. За даними італійського центру соціально-економічних досліджень Censis, цей вид туризму приносить Італії 5 млрд євро щорічно.

 

Таким чином, не можна недооцінювати український потенціал у цьому напрямі. Навіть тепер окремі умілі виробники самі запрошують до себе на гостину, як-от на Закарпатті чи в Криму, де щороку відбувається кілька винних фестивалів. До речі, за свідченням організаторів фестивалю «Червене вино», що відбувається щорічно на початку року у Мукачеве, кількість учасників цього заходу щорічно зростає, і вже досягла навіть 150 тис. осіб. І це тільки початок. Відтак, потенціал є.

 

Левова частка унікальних винних маршрутів знаходиться на Півдні нашої країни, зокрема у Криму. Чого тільки вартують багаті винні погреби «Массандри», «Коктебелю», «Лівадії», «Нового Світу» та Інституту виноробства «Магарач»… А «Сонячна долина» в Криму - це славне місце, де свого час князь Голіцин зрозумів цінність грунтово-кліматичних умов для вирощування виноградних сортів. До речі, не так давно вже відновив свою роботу шато Князя М. Трубецького, що на Херсонщині. Актуальність розвитку винного туризму розуміють вітчизняні винороби, які своїми силами намагаються створити необхідну інфраструктуру. У свою чергу розвиток гастрономічного туризму експерти вбачають у тісному взаємозв’язку з винним. Хоча це взагалі окрема тема. Український борщ, славнозвісні полтавські галушки, вареники та котлета по-київськи - перелік впізнаваних та відомих у світі страв української кухні можна ще продовжувати. Та сало.. За свідченням експертів, хоч нас найбільше знають як країну смачного сала, не скрізь ми можемо запропонувати цей продукт іноземному туристу. Відтак, потрібне об’єднання зусиль усіх зацікавлених осіб.

 

Створення Асоціації

Першим кроком на шляху до розвитку в Україні винного туризму стало створення Асоціації сприяння розвитку винного та гастрономічного туризму в Україні. Перші установчі збори Асоціації відбулись 11 листопада у Національному університеті харчових технологій. Адже саме у стінах цього вишу народилась ідея створення такої Асоціації задля розвитку винного та гастрономічного туризму в Україні, зокрема, на кафедрі готельного та туристичного бізнесу, яку очолює доцент Дарія Басюк. До речі, саме у цьому університеті почали вперше готувати фахівців зі спеціальності «винний туризм».

 

Новостворена Асоціація відразу отримала потужну підтримку як у наукових колах, так і бізнесу, та інших зацікавлених осіб: до створення Асоціації долучилися Українська корпорація із виноградарства та виноробної промисловості Міністерства аграрної політики і продовольства України, Всеукраїнська асоціація туроператорів України, вищі навчальні заклади та інші зацікавлені організації.

 

Асоціація перед собою ставить головну мету - об’єднати зусилля як національних, так іноземних підприємств, установ, організацій, що функціонують у галузі туризму, готельного та ресторанного бізнесу. Діяльність Асоціації охоплюватиме як підготовку фахових кадрів, так і виступатиме у ролі посередника між зацікавленими особами та організаціями. Крім того, своєю діяльністю Асоціація сприятиме розвитку винного та гастрономічного туризму в Україні, популяризуючи оригінальну винну, гастрономічну та кулінарну продукцію, поширюючи автентичні національні традиції виноробства та кулінарії, створюючи винні і гастрономічні маршрути, розповсюджуючи національний тематичний туристичний продукт на території України та за кордоном. «Ми створили цю Асоціацію для реальних справ. У нас вже фактично весь наступний рік розписаний. Це буде структура проектного менеджменту», - зазначила у своєму виступі Дарія Басюк.

 

Окрім обговорення основних напрямів діяльності, на перших установчих зборах було обрано керівництво Асоціації, яку, зокрема, очолив ректор Національного університету харчових технології Сергій Іванов.

 

Під час урочистого вітання при відкритті установчих зборів новоствореної Асоціації Сергій Іванов наголосив на актуальності цього напряму. «Це не просто данина моді, це нагальна потреба», - зазначив новопризначений голова Асоціації.

 

Тому, хто сидить у колодязі, небо здається дуже маленьким

Так влучно зауважив Сергій Іванов щодо будь-якого скептицизму у цій роботі. І дійсно, головне розпочати роботу, і попри недостатньо розвинену інфраструктуру у наших регіонах Україна має свою чималу виноробну історію та особливу національну кухню, відтак, розвиватись у цьому напрямку є куди. А тому треба починати діяти, бо є весь потенціал, щоб винний і гастрономічний туризм став брендом нашої країни серед світових спільнот.

 

Коментарі

 

Ігор ГОЛУБАХА, голова Всеукраїнської асоціації туроператорів

- Головне, на чому потрібно зосередитись, - це на прикладному значенні у роботі Асоціації. Потрібно розробити винну карту України, аби кожен знав, де можна випити доброго сухого вина, а де - десертного. Просування на внутрішньому та зовнішньому ринках як регіонів, так і виробників має бути найперше через продукт.

 

Дмитро СИДОРЕНКОпрезидент Асоціації сомельє України

- Інфраструктура на сьогодні для розвитку винного туризму в Україні залишається досить слабкою. І досі у нас є небагато підприємств, куди можна повести іноземця. Відтак, перед тим, як говорити про розвиток такого роду туризму, потрібно подбати передусім про базу. У світі це давно є, але нам потрібно ще багато працювати у цьому напрямі.

 

Антоніна ЮРЧЕНКОдиректор ТОВ Confetti

- Ми організовуємо різні національні та міжкультурні фестивалі. У 2014 році плануємо організувати винний фестиваль. Що дають ці заходи? Показуючи в Україні культуру іншої країни, ми, по-перше, укріплюємо імідж нашої країни, а зокреТетяна ЗАНЬКОспеціально для "АС"

Подорожування до різних закутків світу приносить туристам чимало вражень. А для тих, хто любить вино і все, що з ним пов’язано, найкращий відпочинок - це так званий енотуризм, чи то пак винний туризм. І це йдеться не тільки про звичайне дегустування різних вин, а мається на увазі вникання у процес виноробства, його технології та історії виникнення у конкретному регіоні світу.